Dźwig, Żuraw, Krantor a dla większości Gdańszczan po prostu symbol miasta. Dziś to jeden z niewielu zachowanych fragmentów XV-to wiecznej Gdańskiej architektury, jednocześnie najstarszy istniejący w Gdańsku dźwig towarowy i najstarszy istniejący tego typu dźwig w Europie.

Poniżej kilka ciekawostek na temat Gdańskiego Żurawia:
– Żuraw został wybudowany w latach 1442-1444 w miejsce poprzedniego, drewnianego Żurawia, który „dożył” 80’tki.
– Ma 30 m wysokości, 28 m długości i 10 m szerokości i tyle samo szerokości.
– Konstrukcja podstawowa to dwie ceglane baszty (zachowane w oryginale) oraz drewniany kran (dźwig) pomiędzy nimi.
– Jego podstawowa funkcje to przeładunek (głównie piwa oraz balastu jednostek), służył jednak również jako stawiacz masztów, jako jedna z bram wejściowych do miasta oraz jako element fortyfikacji miejskich (pierwotnie była to obronna brama miejska – drewniany dźwig portowy dobudowany w późniejszym okresie).
– Unosił ciężar do czterech ton na wysokość do jedenastu metrów lub do dwóch ton na wysokość dwudziestu siedem metrów.
– W najgrubszym miejscu – na dolnym piętrze – mury osiągają grubość czterech metrów.
– Siłą napędową byli ludzie chodzący wewnątrz tzw. kół deptakowych (bębnów). Żuraw wyposażony jest dwa koła deptakowe o średnicy sześciu metrów. Ludzie ci nazywani byli żurawnikami, chociaż inne źródła podają, że siłą napędową były konie.